Do roku 2011 bylo v zákoně o správě daní a poplatků upraveno tzv. vytýkací řízení ("vytýkačka"). Přijetím daňového řádu toto řízení nahrazuje "Postup k odstranění pochybností" - "POP".

Kdy se postup k odstranění pochybností používá?

Z § 89, odst. 4 DŘ vyplývá, že pokud daňového subjektu má vzniknout daňový odpočet, vydá správce daně v případě pochybností výzvu k odstranění pochybností do 30 dnů ode dne, kdy bylo takovéto podání učiněno. To je patrně nejčastější příčina pro zahájení POP ze strany správce daně. Výzva se objevuje zejména u nových plátců s nadměrným odpočtem.

Správce daně však může tento postup uplatnit i v jiných případech, má-li konkrétní pochybnosti o správnosti, průkaznosti, pravdivosti nebo úplnosti podaného řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení a dalších písemností.

Postup k odstranění pochybností vs. daňová kontrola

Postup k odstranění pochybností narozdíl od daňové kontroly nemá sloužit k obsáhlému a časově i personálně náročnému dokazování. Pro to je vhodná právě daňová kontrola. Má sloužit k odstranění jednotlivých, dílčích, již konkrétně vyjádřených pochybností.

Jsou-li pochybnosti odstraněny, končí POP vydáním rozhodnutí o dani. Nesou-li pomocí POP pochybnosti správce daně vyvráceny, je správce daně oprávněn buď zahájit daňovou kontrolu nebo stanovit daň pomocí pomůcek.



Zdroje: 
Daňový řád - § 89